maandagmiddag -

Tekenen & schilderen vanuit beweging en intuïtie (ook wel beeldende motoriek genoemd)
Een basis cursus ter ontwikkeling van je beeldend creatief & expressief vermogen

Beeldende expressie van je binnenbeelden (innerlijke beelden).

Links- & rechtshandig tekenen vanuit je eigen bewegingsdynamiek en -ritme waardoor je goed in je lichaamsgevoel kunt komen. Dit proces bevordert tevens het gedachteloos worden waardoor je jouw innerlijke stilte ervaart. Esthetische beoordelingen vallen dan weg waardoor een vrijheidsbeleving ontstaat. 'Esthetica is de wielklem op je expressie'.

Verdere beeldende expressie bestaat uit het

schilderen van een schildersfond (achtergrond) en het 'transformerend' schilderen in steeds veranderende lagen in je schilderij.
Halverwege het jaar ontstaat een beeldend progressief proces via het archaïsche schrift, dat zich via 'beeldtekens' naar 'beeldvorm' in de ruimte ontwikkelt.
Beeldvorm wil zeggen: het in het schilderij neer zetten van een plastische vorm in de ruimte. De relatie tussen vorm en ruimte is een van de meest essentiële aspecten van het schilderen en tekenen in de geschiedenis van de beeldende kunst.

---

maandagavond -
Vrij tekenen & schilderen / soms thema / soms model -

Je begint vanuit jezelf met tekenen, schilderen (groot formaat) of boetseren. Daarin wordt je individueel begeleid. Het ontwikkelen van schilderkundige beginselen als vorm, ruimte, diepte, reliëf, kleurgebruik, compositie en de persoonlijke dialoog met je werk staan centraal. Aandacht wordt gegeven het transformerend schilderen in lagen, glaceren en aan verdieping van het figuratief en/of abstract schilderen en tekenen. Vooral het schilderen op klein - midden en groot (100x70cm) formaat kun je hier toepassen. Verder kun je tekenen met houtskool en krijt en boetseren. In overleg wordt er af en toe naar model getekend en geschilderd. Dit stimuleert je in het schilderen van figuratieve of abstracte figuren in je vrije, beeldende werk. Soms wordt een thema ingebracht dat je samen met anderen uitwerkt.

---

Vrij tekenen & schilderen en boetseren -
dinsdagmiddag -

Je begint vanuit jezelf met tekenen, schilderen (groot formaat) of boetseren. Daarin wordt je individueel begeleid. Het ontwikkelen van schilderkundige beginselen als vorm, ruimte, diepte, reliëf, kleurgebruik, compositie en de persoonlijke dialoog met je beeldend werk staan centraal.

Aandacht wordt gegeven het transformerend schilderen in lagen, glaceren en aan verdieping van het figuratief en/of abstract schilderen en tekenen. Vooral het schilderen op klein - midden en groot (100x70cm) formaat kun je hier toepassen. Verder kun je tekenen met houtskool en krijt en boetseren.

Bij alle cursussen wordt aan het einde van een dagdeel beeldend werken meestal een korte evaluatie gehouden en af en toe een meer persoonlijke 'dialoog' met je schilderij of tekening. Dit heeft een bewustmakende en lerende functie t.a.v. je beeldende proces, het gevoelscontact dat je met je schilderijen ontwikkelt en het verbinding maken met de momentele betekenis die de tekening of het schilderij je laat zien.

---

dinsdagavond -
Modeltekenen en schilderen (naaktmodel) en soms model boetseren 

Links & rechtshandig tekenen en schilderen vanuit motoriek naar zowel bewegend als statisch model. Eerst korte standen tekenen, daarna schilderen naar langere standen. Af en toe een avond vrij schilderen van mensfiguur in compositie. Dit om fixatie te voorkomen als je alleen maar naar model schildert. Hierbij ontwikkel je tevens andere manieren voor het opzetten van je schilderij en hoe je soms tijdens je schilderproces speciale procedees in je schilderen toepast.

Zie de materiaallijst voor inbegrepen- en aan te schaffen materialen…

Tevens model- en vormboetseren, mede om het 'vormschilderen' verder te ontwikkelen. Bij het schilderen ben je vrij in de keuze van de kleuren en de wijze waarop je figuratief of meer abstract (geabstraheerd) schildert. Naar eigen behoefte kun je eventueel het schilderen en tekenen naar anatomische dimensies ontwikkelen.

---

woensdagochtend
Vrij tekenen & schilderen en boetseren -

Je begint vanuit jezelf met tekenen, schilderen (groot formaat) of boetseren. Daarin wordt je individueel begeleid. Het ontwikkelen van schilderkundige beginselen als vorm, ruimte, diepte, reliëf, kleurgebruik, compositie en de persoonlijke dialoog met je beeldend werk staan centraal.

Aandacht wordt gegeven het transformerend schilderen in lagen, glaceren en aan verdieping van het figuratief en/of abstract schilderen en tekenen. Vooral het schilderen op klein - midden en groot (100x70cm) formaat kun je hier toepassen. Verder kun je tekenen met houtskool en krijt en boetseren.

Bij alle cursussen wordt aan het einde van een dagdeel beeldend werken meestal een korte evaluatie gehouden en af en toe een meer persoonlijke 'dialoog' met je schilderij of tekening. Dit heeft een bewustmakende en lerende functie t.a.v. je beeldende proces, het gevoelscontact dat je met je schilderijen ontwikkelt en het verbinding maken met de momentele betekenis die de tekening of het schilderij je laat zien.

---

Algemeen

Bij het tekenen en schilderen op het atelier van de Werkplaats Molenpad van Innerlijke beelden of binnenbeelden en het modelschilderen, spelen de volgende aspecten steeds een rol in je ontwikkeling van je schilderen.

1. Materialen onderzoek en toepassing

Opbouwen in acrylverf van schil-derlagen o.a. dik / pasteus en ook glacerend en reliëfschilderen met klei, verf en eventueel gevonden platte voorwerpen of andere materialen. Het ontwikkelen van het transformerend schilderen. Dit betekent dat je niet steeds geschilderde delen behoudt maar dat je in lagen al doorschilderend het uiteindelijke beeld vanuit een natuurlijk / innerlijk schilderproces laat ontstaan.


2. Vormtekenen, -schilderen en -boetseren van de menselijke figuur gezien vanuit figuratie en abstractie met o.a. bewegend model. Snel schetsen in primaire vorm en compositie / tors / grote buste / hele figuur / werken vanuit licht en donker (de fundamenten van de natuur en het schilderen) en met kleur.

3. Het ontwikkelen van creativiteit en expressie- vermogen. Het ontwikkelen van 'multipele' processen waarin het schilderproces geheel anders verloopt dan bij een lineair schilder processen. Toepassing van multipele processen is voor veel mensen vrij ongewoon. Het laat je de praktische uitwerking van het schilderen op een heel andere wijze ervaren. Je ontdekt een nieuwe beeldtaal door spe-ciale oefeningen toe te passen.

Het schilderen vanuit Abstractie heeft bij het vrij-schilderen veel aandacht.
Welliswaar kun je ook figuratief schilderen. De ontwikkeling van figuratie naar een geabstraheerde opvatting krijgt in het bijzonder aandacht.

Een mondelinge verduidelijking van: Wat is Abstractie in relatie tot figuratie?
Hoe oud is het begrip abstractie? Het tonen van beeldende inzichtelijke modellen of voorbeelden in relatie tot Beeldende kunst en Wetenschap?

De betekenis van de ontwikkelingen van de abstractie in de 20ste eeuw voor de Beeldende Kunst en de invloed daarvan op de maatschappij als geheel en hoe kun jij persoonlijk je beeldend vermogen ontwikkelen uitgaande van figuratie, via abstrahering naar totale abstractie?

Dit zijn door Michiel Czn. Dhont ontwikkelde modellen die je in het praktisch beeldend werken op je eigen manier uitwerkt, altijd vanuit het samengaan van gevoels-expressie en abstractie.

Ook beeldend kunstenaars kunnen hier veel aan ontlenen voor de ontwikkeling van de beroepsmatige verdieping van hun werk.

4. Dit geeft je dan ook direct het inzicht dat 2 hoofdaspecten op de Werkplaats Molenpad een grote rol spelen: A. Werkelijk je eigen creatieve beeldende proces in expressie brengen en B. het beeldende vak in toepassing en contact met de materialen te onderzoeken en te leren toepassen. Daarbij is er gelijkwaardige aandacht voor werken vanuit je binnenwereld die je vrij kunt laten stromen en beeldend werken vanuit de visuele waarneming van de buitenwereld: de natuur, modellen en installaties.

Globaal kun je zeggen dat in alle cursussen aandacht gegeven wordt tot het verbinden van je binnen- en buiten-waarneming van jouw eigen werkelijkheid. = (Lemniscaat)

De ontwikkeling van dit vermogen tot integratie van beide benaderingswijzen kan beeldend gezien worden als essentieel voor je beeldende proces als geheel.
Veelal is het zo dat zelfs beeldend kunstenaars of alleen vanuit vrije interpretatie (binnen-beelden) of alleen vanuit strikte oogwaarneming (kunnen) schilderen, tekenen of boetseren.
Bij de ontwikkeling van abstractie in je beeldend werk gaat je gevoelsuitdrukking hand in hand met je vermogen om vanuit eenvoud je abstracte beelden op te bouwen.
In het door mij geschreven werkboek - ’t Tijdloze Uur - kun je lezen over het belang van de ontwikkeling van de 'Emotionele Intelligentie’ via creatieve ervarings gerichte beeldprocessen. Dit gebeurt primair van uit toepassing van gestructureerde en vrije abstracte bewegings beelden.

Tevens model- en vormboetseren, mede om het 'vormschilderen' verder te ontwikkelen. Bij het schilderen ben je vrij in de keuze van de kleuren en de wijze waarop je figuratief of meer abstract (geabstraheerd) schildert. Af en toe geef ik speciale aanwijzingen over kleurgebruik (b.v. klein palet met alleen aarde kleuren / zwart en wit).
Naar eigen behoefte kun je eventueel het schilderen en tekenen naar anatomische dimensies ontwikkelen.